A controlling szakma kihívásai, a controlling emberi oldala
Beszámoló a Controlling Konferenciáról – Gyöngyös 2015.
A Konferencia elóadásainak kiváló feltételeket biztosított a házigazda Róbert Károly Főiskola nagy előadóterme, amelyet az összesen 93 fő részvevő kényelmesen használhatott.
A Konferenciát üdvözölte Helgertné Dr. Szabó Ilona Eszter a Főiskola Rektora, majd az előadásokat bevezető beszédében Nemesdy Ervin, az Egyesület Elnöke elmondta, hogy az idei évben elsősorban a controlling szakma “soft” oldalával, a controlling emberi oldalával szeretnénk foglalkozni, de nem feledkezünk meg az alapokat támogató hard elemekről sem.
Az első prezentációt Radó István az IFUA Horváth & Partners, Ügyvezető partnere tartotta a “A controller önmenedzselése és személyes marketingje” címmel, a témában számos új aspektust vizsgálva. A controlling szervezet rugalmassága nem fokozható korlátlanul. A számítógépek előtt nem végtelenül terhelhető, érzelemmentes és szuperhatékony „drónok” ülnek. Az a cél, hogy a munkahelyen és természetesen a magánéletben is fenntartható, egyensúlyi állapotba kerüljünk – egyensúlyozva az ellenállóképesség és a hatékonyság között.
Kiss Viktor a Pfizer Kft. Marketing Business Finance Managere a saját tapasztalatait foglalta öszze az “Emberi játszmák egy controller hétköznapjaiban” c. előadásában. Összesen nyolc valós és egyben érdekes storyn mutatta be, hogy mennyire fontosak a controller empatikus képességei, hogy a vele dolgozó vezető rejtett igényeit is figyelembe véve legyen képes a közöttük lévő kommunikációt jelentősen javítani.
A kávészünet előtt még egy előadást halgattunk meg. Oláh Csaba Senior Lego Continuous Improvement Vezető mutatta be, hogy a LEGO nyíregyházi gyárában hogyan működik együtt a Lean és a Controlling szervezet, valamint a controlling hogyan támogatja a vezetők munkáját. A controlling szervezet alapvető struktúrája, hogy a gyár egyes funkcionális igazgatóit egy – egy controller közvetlenül is támogatja. A controllerek is részt vesznek a napi operatív “Module huddles” és a heti “Visual Factory” megbeszéléseken, követik a KPI – ok alakulását valamint a helyesbítő intézkedések végrehajtását, eredményességét.
A kávészünet után Thomas Bertler, Robert Bosch Elektronika Kft., Pénzügyi igazgató tartott “Target Business Plan – change of Controlling planning in Bosch and Bosch Hatvan” címmel angol nyelven tartott nagy figyelemmel kísért prezentációt. Bemutatta, hogy a három szintben, több iterációs lépésben, kb. 5 hónap időigénnyel működő üzleti tervezési rendszerüket leegyszerűsítették gyakorlatilag egy top – down folyamatra, amelyet szofisztikált benchmarkinggal támogatnak.
A tartalmas ebéd után három szekcióban folytattuk a munkát.
Az 1. szekcióban Árik Ferenc az Ad Sidera Kft. értékesítési igazgatója “Kiknek kommunikálunk, hogyan kommunikáljunk?” címmel vezetett workshopot.
A 2. szekció workshopja témája a 2012 – ben frissített Controlling Alapvetés újdonsága, a “Controller mint business partner” témája volt. A résztvevők először Küsz András MentorPartner Kft. vezető tanácsadó prezentációja segítségével megismerkedtek a megújult Controlling Alapvetés igazi kihívást hozó kulcs üzenetével: “A controllereknek az a küldetése, hogy a menedzsment partnereként jelentős mértékben hozzájáruljanak a szervezeti teljesítmény javításához”, majd Szecsődi György Context Kft. tanácsadó, coach röviden összefoglalta, hogy a partnerség minőségét milyen rendszerszemléleti, emberi kapcsolat kezelési és leadership kompetenciák határozzák meg. A téma elméleti áttekintését követően a résztvevők a személyes gyakorlatukban kerestek olyan konfliktusos vezető – controller eseteket, amelyeket aztán a csapat moderált team munkában feldolgozott.
A 3. szekció workshopját Kővári Attila a BI Projekt Kft. vezetője moderálta. A workshop témája a következő volt: Self-service BI controllereknek. A téma időszerűségét és a bevezetése körül kialakult dilemmákat bemutató prezentációt követően a résztvevők kis csoportos munkában beszélték meg tapasztalataikat, törekvéseik nehézségét és eredményeit.
A workshopok zárását követően Nemesdy Ervin, az Egyesület elnöke foglalta össze a nap történéseit, érdekességeit és eredményeit.
A konferencia anyagait a résztvevők közvetlenül emailban kapják meg.
A résztvevők közül, akik a fakultatív programba, a Mátrai Erőmű másnapi üzemlátogatására is beneveztek, este borkóstolóval egybekötött vacsorán vettek részt. A helybéli kiváló borok minőségét a Főiskola Pincészetét bérlő, vezető borász, Kis Benedek György felvezetésével controllálták.
Másnap a csapat busszal utazott a Mátrai Erőműhöz. A Mátrai Erőmű Magyarország második legnagyobb teljesítményű erőműve. Évi 9 millió tonna barnaszén felhasználásával állítanak elő villamosenergiát, mely az ország villamosenergia igényét 21%-ban elégíti ki. A német tulajdonú cég a folyamatok automatizálásával ma már csak 2000 főt alkalmaz, a hajdani 6000 fő helyett. E héten adták át a 30 hektáros területre telepített Napelemes erőművet, mely 72500 db polikristályos napelem segítségével termel energiát, elősegítve a költségtakarékosságot, csökkentve a környezetterhelést.
![]() |
Mi a szervezők úgy összegeztük a Konferencia programját, eseményeit, hogy sikerült színvonalas, a szakma értékeit reprezentáló programot megvalósítani. Bízunk benne, hogy a résztvevők is hasonlóan gondolják.
A beszámolót készítették:
Küsz András, weblap szerkesztője
Dénes Tamásné, MCE ügyvezetője
Szponzorok bemutatkozása
–
A Hamburger Hungária Európa egyik vezető papíripari szereplője, az osztrák Prinzhorn Csoport tagvállalata, mely egyazon vállalatcsoporton belül integrálja a hulladékpapír-gyűjtést (Duparec Kft.), a begyűjtött papír kiváló minőségű hullámkartonná alakítását (Hamburger Hungária Kft.) és a hullámkarton alapú csomagolási megoldások előállítását (Dunapack Kft.).
Európa egyik legmodernebb és legnagyobb papírgyáraként a Hamburger Hungária állítja elő a Magyarországon gyártott papírkategóriák összességének 85%-át. A Hamburger Hungária kizárólag másodlagos alapanyagokból, pl. begyűjtött papírból állítja elő termékeit, így a természeti erőforrások kímélése mellett nagymennyiségű hulladék újrahasznosításával, a papírhulladék értékké alakításával is szolgálja a magyar társadalmat.
Termékeinek többségét – a teljes termelés mintegy 80%-át – közép-, kelet- és dél-európai piacokra exportálja.
A Magyarországon több mint 1100 főt foglalkoztató és mintegy évi 120 milliárd forintos forgalmat lebonyolító Prinzhorn csoport erőfeszítéseinek köszönhetően Magyarországon a papírhulladék 95%-ának újrahasznosítását sikerült elérni, mellyel a csoport jelentős mértékben járul hozzá Magyarország részéről az EU újrahasznosítási célkitűzéseinek eléréséhez.
Hamburger Hungária Kft. | 2400 Dunaújváros, Papírgyári út 42-46.
Telefon: +36 25 55 77 00 | info@hamburger-hungaria.com | www.hamburger-hungaria.com
Kattintson a logora a bemutató megtekintéséhez! |