„Irány a felhő!”

A BMCF konferencia MCE szekció
Esettanulmány feldolgozás eredmény beszámolója
XXVI. Budapesti Menedzsment és Controlling Fórum

FelhőIrány a felhő? Hova tart az informatikai szolgáltatások trendje, a kínált megoldások milyen előnyei, esélyei, kockázatai és hatásai láthatók?
A résztvevők interaktív együtt-gondolkodásával bemutatásra és feldolgozásra került az új, az MCE gondozásában kiadott „Controlling-esettanulmányok: izgalmas kihívások – sikeres megoldások” c. szakkönyvben megjelent megoldás.
A szekciót Andreas Kovacs, az MCS Kft. ügyvezetője, és Kristóf Péter, az esettanulmány szerzője, a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karának doktorjelöltje moderálták.

Controlling esettanulmányokA szekció programja:
A szekció rövid felkonferálást követően Dénes Tamásné, Mara röviden bemutatta az MCE oktatói munkacsoport szerzői által szerkesztett, az MCE gondozásában és a SALDÓ által kiadott új Controlling-esettanulmányok könyvét. A kötet 2014. februárban jelent meg, valós, cégeknél megtörtént eseteket tartalmaz. A könyvben mikro- és kisvállalatok, valamint középvállalatok számára hasznosítható megoldásokat írtak meg a szerzők. Ezen kívül a controlling oktatásban is hasznos segítséget nyújt. Mara, megköszönte a szerzők gondos munkáit és a SALDO-nak a kiadás vállalását.
Az esettanulmány aktuális, sok céget érintő, a jövőjüket befolyásoló téma. Az IT értékteremtő szerepe miatt a döntések átgondolt, kreatív megoldást kívánnak. E döntések támogatására új, nem szokványos módon kerültek a szekció résztvevői által feldolgozásra a döntési szempontok SWOT-elemzési módszerrel.

DSC 4366Az esettanulmány bemutatása:
Ezt követően Kristóf Péter a téma felvezetésére bemutatta az informatikai szolgáltatások trendjét, amelynek legfontosabb szempontjai:
• Saját beruházás helyett bérelt architektúra
• CAPEX helyett OPEX
• A felhőben futó alkalmazások gyors térnyerése
• Rugalmasság, robosztusság és skálázhatóság előtérbe kerülése
• Desktop helyett mobil/tablet
• A technológia nem mai, de mostanra vált elfogadható áron és megfelelő biztonság mellett elérhetővé
• Dilemmák az adatok birtoklása körül.

 

A tanulmányozott vállalkozás helyzetének jellemzői:
E bevezetés után bemutatásra kerültek az esettanulmány vállalkozásának legfontosabb jellemzői:
• 2001-ben indult, pékipari vállalkozás
• 43 egységből álló bolthálózat
• Széles pékáru termékpaletta
• Saját gyártás és értékesítés
• Ahol lehet, elektronikus és automatikus megoldások (rendelések, feladások, számlázások)
• On-line és real-time vezetői információs igény
• Informatikai infrastruktúra működtetése és fejlesztése jelentős működési és pénzügyi tétel
• Jelenleg minden saját kézben és saját tulajdonban van
• Cél: felhőbe költözés lehetőségét feltárni.

A munkacsoportok által megválasztandó kérdései:

Milyen előnyökkel, haszonnal jár a „felhős” IT-megoldás?

Melyek a megoldás kritikus pontjai és ellenérvei egy „hagyományos” megoldás mellett?

Milyen esélyeket és pozitív hatásokat vár el a „felhős” megoldástól?

Milyen kockázatokat tartalmaz, melyek a „KO-kritériumok”?

Feladat:

A kérdésekre megfelelő válaszokat találni, amelyek a vállaltvezetés döntéshozatalát megtámogatják!
Kiscsoportos munka a kérdések megválaszolására és az eredmények bemutatása.

Módszer:

Képezzenek 4 darab 5-6 személyes kiscsoportot
Foglaljanak helyet az asztaloknál
Minden csoport válasszon 1 témát a SWOT-ból
Válasszanak egy csoportvezetőt
Tanulmányozzák a helyzetet és a feladatot
Szedjék össze a szempontokat
Rögzítsék az eredményeket a flip-chart papírra
A csoportmunkák végén 4 csoport mutassa be az eredményeit

Időzítés:

A csoportmunkára 20 perc áll rendelkezésre!
4 eredmény bemutatására csoportonként 5 perc!

S   Milyen előnyökkel, haszonnal jár a „felhős” IT-megoldás?A munkacsoportok eredményeinek bemutatása:A csoportmunka módszere:

S csapat mS flip chart

• Nincs beruházási, fenntartási költség
• Fix létszám (IT) alacsonyabb
• Szerződésszerinti, jól tervezhető költségek
• 24 órás szolgáltatás
• Rugalmasság (bárhonnan, bármikor elérhető szolgáltatás)
• Minőségi szolgáltatás
• Biztosítékok, kötbérek

W   Melyek a megoldás kritikus pontjai és ellenérvei egy „hagyományos” megoldás mellett?

W csapat mW flip chart

• Ki vagyok szolgáltatva az internet működésének (hálózat, áram, stb.)
• Az adatok tárolása a számviteli trv. NAV, VPOP rendeleteknek megfelel e? (Pl.: Fémtörvény –> NEM)
• Meglévő SW-licencek megengedik e a felhőn üzemeltetést?
• Hogyan győződhetek meg az adataim titkosságáról?
• Régi, öreg user gépeim virtuális gépet kell futtatnom. Új gépeket kell vennem 43 boltra?
• Hogyan férek hozzá a mentett adatokhoz?
• Tisztázott, hogyan migrálhatok más felhőszolgáltatóhoz?
• Mi lesz a meglévő szerver gépekkel? Selejtezzük?

O  Milyen esélyeket és pozitív hatásokat vár el a „felhős” megoldástól?

O csapat mO flip chart

• flexibilis, bővíthető, csökkenthető
• az igénybe vett HW skálázható
• minimális IT-infrastruktúra, sztenderd eszközök
• applikáció menedzsment költsége csökkenthető (megszüntethető), új applikációkhoz való hozzáférés
• vállalkozás bővülésének könnyebb IT követése
• egyszerűbb, minőségib vezetői elérés
• Tárhely bővítés, csökkentés igény szerint
• saas – SW as a service, csak a hasznáét SW-t fizetjük
• „csoportos biztonság”
• 24/7, 99% + online
• költségstruktúra javul.

T  Milyen kockázatokat tartalmaz, melyek a „KO-kritériumok”?

T csapatT flip chart

• A szolgáltatás folyamatossága, rendelkezésre állása az üzletmenettel összhangban van e?
• Adatbiztonság, hozzáférése engedélyezése, naplózása, adatbázisok mentése, helyreállítása biztosított e?
• Internet szolgáltató kiesése
• Szolgáltatói, pénzügyi és üzleti stabilitása
• A szolgáltató belső minőségbiztosítási rendszere hogyan működik?
• Hibaelhárítás, problémamegoldás reakcióideje?
• Belső informatikusok ellenállása
• SLA megállapodások szakszerűsége
• SW-upgradek kompatibilitása.

A beszámolót készítette:
Anreas Kovacs
MCE elnökség tagja