2019-10-28 Klára Mercz

Intelligens vállalatok Magyarországon – Beszámoló a 14. Menedzsment és Controlling konferenciáról

Egyesületünk 14. konferenciája 270 résztvevővel sikert aratott Kecskeméten. A konferencián nagy számban vettek részt az egyesület tagjai, a környező vállalatok vezetői, NJE oktatók, hallgatók is. Mind a szakmai programot, mind a helyszínt illetően sok pozitív visszajelzést kaptunk.

Az üzleti intelligencia, a digitalizáció, a robotizáció már Magyarországon is a vállalatok mindennapjainak részévé vált, melynek gyakorlati megvalósítását megismerhettük a nap során.

Néhány gondolat az előadásokból.

Innovatív pénzügy a Mercedesnél

A Mercedes nem csak a gyárait, de a pénzügyi folyamatait és elemzéseit is automatizálja – számolt be Josip Niksic, a Mercedes Benz Manufacturing Hungary Kft. pénzügyi vezetője. Ennek első lépése, hogy minden érintettnek kötelező elvégezni egy online SAP tanfolyamot. A pénzügyi terület innovatív átalakítása előtt tízezer dolgozó részvételével felmérést készítettek a cégnél meglévő szaktudásról, digitális ismeretekről. Ezt egyebek mellett a jövőkép kialakításánál és az ehhez kapcsolódó oktatási terv elkészítésénél használják fel.

Az intelligens vállalat

Ma már a vállalati világot is digitális modellek, platformok uralják – mutatott rá Radó István, a Menedzsment és Controlling Egyesület elnöke, az IFUA Horváth & Partners ügyvezetője. Egy vállalat intelligenssé tételéhez digitalizálni kell az üzleti modellt, a termékeket, az ügyfélinterakciókat, továbbá az elsődleges és a másodlagos értékláncot is. Ehhez szükség van megfelelő partnerekre, technológiára, adatmenedzsmentre, meg kell teremteni a kiberbiztonságot továbbá olyan munkatársakra van szükség, akik mindehhez értenek. A jövő a mesterséges intelligencia világa, de az automatizálás soha nem lehet teljes körű, hiszen az egyedi, nem strukturált folyamatok esetén a közvetlen emberi tevékenységre szükség van.

Digitális Praktiker

Papírmentes szolgáltatások egyszerre több platformon, a vevői élmény növelése érdekében – ez a Praktiker célja. Mint Hallgat László, e-kereskedelmi vezető beszámolt róla, üzletviteli szempontból közösen kezelik a való világot valamint a PC és a mobil platformokat. Figyelnek arra, hogy ne szigetszerűen építkezzenek, és a különböző szakterületek – pl. backoffice, logisztika és értékesítés – összhangban legyenek. Külön előny, hogy miközben a PC, mobil érintkezés a vevőkkel sokkal több hasznos kereskedelmi információt nyújthat, ennek költsége is alacsonyabb, mint a valós világ esetén. Két éven belül szeretnének egy B2B piacteret is létrehozni. A digitalizálás nem csak egy technológia, hanem egy újfajta gondolkodás is – emelte ki.

Önvezető teherautó a Knorr-Bremsénél

Pásztor Katalin, a Knorr Bremse Fékrendszerek Kft. gazdasági igazgatója arról számolt be, milyen elvárásoknak kell megfelelniük Magyarországon is azóta, hogy a céget bevezették a tőzsdére. Előadásának külön érdekessége volt, hogyan használják önvezető teherautóikat. Mivel jogszabályok híján utóbbiak nyilvános terepen nem közlekedhetnek, az önvezetést a rakodásnál használják. A teherautósofőrök a nagy raktáraknál kiszállnak a kocsiból, a teherautó önállóan áll be a lerakodó helyre, utána a felpakoló helyre, majd csak az érkezést követően 8 órával „veszi fel” ismét a sofőrt.

Exponenciális transzformáció

Kristóf Péter, a Budapesti Corvinus Egyetem vendégelőadója az exponenciális transzformációt és annak megvalósítását mutatta be több nagy nemzetközi cég példáján. Utóbbiak közé tartozott a jól ismert Uber, amely nagyvállalati bevételt generált a taxi üzletágban úgy, hogy nincs se sofőrje, se gépkocsija. Különösen sikeresek azok a cégek, amelyek szinte eltüntetik a terméküket, mint a repülőtársaságok a jegyüket, de azok is, amelyek a felhasználási helyen 3D nyomtatással állítják elő a termékeiket.

Személyes márkaépítés

Svéd Dóra, a Choachingcentrum vezetője „Fontos-e személyes márkát építeni a munkahelyen?” címmel meghirdetett előadásában különös gonddal hívta fel a hallgatóság figyelmét, hogy a vezetők ma már csak a kollégáik bevonásával és partneri kezelésével érvényesülhetnek. Megismerhettük a vezetői márka elemeit, a 2020 top kompetenciákat és azt, hogyan mi adja a munkatársaknak a pszichológiai biztonságot.

A Neumann János Egyetem GAMF Karán, illetve az új CAMPUS-on tartott konferencián 270-en vettek részt. Az előadások mellett workshopokat is tartottunk a következő témákról: „Nemzetközi nagyvállalat-csoportok controllingja és üzleti informatikája”, „Egy magyar tulajdonú cég controllingja és BI rendszere”, „Exponenciális üzleti modellek bevezetése közép- és nagyvállalati környezetben”. A rendezvény alatt a résztvevők egyéni coachingot vehettek igénybe, a konferencia után egy csapat a Mercedes gyárat látogatta meg.

A konferenciaelőadások letölthetők innen: https://mce.hu/aktualis-konferenciak/

 

A beszámolót készítette:

Dénes Mara az Egyesület ügyvezetője